جمعه 10 فروردين 1403

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز Tabriz Mostamandan Charity Institute
تاریخ : دوشنبه 30 ارديبهشت 1398
کد 192

مدیرعامل موسسه خیریه مستندان تبریز در گفتگو با «نصر»؛

رمز موفقیت موسسه حمایت از مستمندان تبریز غیردولتی و مردمی بودن آن است/ ۴ هزار نفر تحت پوشش مستمندان تبریز هستند

نصر: مدیرعامل موسسه خیریه مستندان تبریز گفت: موسسه خیریه مستمندان تبریز مردمی ترین خیریه ای است که در تبریز وجود دارد و یکی از رمزهای موفقیت این موسسه، غیردولتی، غیرسیاسی و مردمی بودن آن است.

به گزارش نصر، "محمدصادق نائبی" با حضور در تحریره آژانس خبری نصر، به سوالات خبرنگار این مجموعه پاسخ داد..

وی با بیان اینکه شعار ما 《نیازمندان واقعی را در یابیم نه متکدیان خیابانی را》نوعی فرهنگ سازی در راستای ساماندهی یکی از معضلات اجتماعی است، گفت: آرمان شهر بدون گدا دست آورد بيش از نيم قرن تلاش فرهنگى موسسه حمايت از مستمندان تبريز و همكارى و همراهى مردم آگاه شهر تبريز مي باشد و نباید با كمك به گدايان حرفه ايى آن را به آسانى از دست بدهیم.

وی به تاریخچه فعالیت خیریه مستمندات تبریز اشاره کرد و گفت: موسسه خیریه مستمندان تبریز از سال ۱۳۵۱ توسط جمعی از خیرین بازار با ۷ نفر هیئت امنا فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد که امروزه این موسسه اهداف و فعالیت خود را با ۸۰ نفر هیئت امنای همیشه پای کار پیش می برد.

نائبی تصریح کرد: موسسه خیریه مستمندان تبریز اهداف خود را در چهار حوزه اعم از پیشگیری و جمع آوری متکدیان، تحت پوشش قرار دادن خانواده های مستمربگیر، کمک به درمان بیماران سرطانی، تهیه جهیزیه بعد از تحقیق پیش می برد.

وی با بیان اینکه مستمندان تبریز می توانست به خیریه جهانی تبدیل شود، افزود: مستمندان تبریز مردمی ترین خیریه ای است که در تبریز وجود دارد و یکی از رمزهای موفقیت این موسسه، غیردولتی، غیرسیاسی و مردمی بودن آن است. برای اینکه بتوانیم در قلب مردم نفوذ کنیم، هرگونه توهین و برچسب ها را تحمل کردیم و نگذاشتیم برچسب دولتی و سیاسی به پیشانی این موسسه خیریه مردم نهاد بزنند.

نائبی اذعان کرد: امروز نزدیک ۲ هزار خانواده و میانگین ۴ هزار نفر تحت پوشش موسسه خیریه مستمندان تبریز هستند.

مدیرعامل موسسه خیریه مستندان تبریز به خط قرمز های مستمندان تبریز اشاره کرد و گفت: یکی از خط قرمزهای این موسسه، عدمدریافت کمک و حمایت دولت است. دومین خط قرمز این موسسه، عدم سپرده گذاری بودجه مستمندان در بانک ها است، این در حالی است که تمام حساب های مستمندان تبریز به صورت قرض الحسنه است.

نائبی با اشاره به اینکه سفره افطاری موسسه خیریه مستمندان تبریز با بیش از نیم قرن فعالیت امسال هم طبق روال سال های گذشته روزانه برای ۸۰۰ نفر بی بضاعت گشوده است، ابراز کرد: هر سال توسط بانیان مراسم افطاری در ایام رمضان  ۸۰۰ نفر از مددجویان و نیازمندان افطاری افطاری داده می شود. سال های قبل هر روز یک نفر بانی داشتیم اما امسال این تعداد به ۴ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه تبریز به شهری بدون گدا معروف است، اذعان کرد: یقینا هیچ شهری بدون گدا نخواهد بود. چرا که تکدی گری یک پدیده اجتماعی است. اما تفاوت شهر تبریز را هنگامی که به شهرهای مختلفی چون تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و .... می رویم احساس می کنیم. فرهنگ سازی باعث شده تا مدعی شویم تبریز شهری بدون گدا  است.

وی به نحوه ساماندهی تکدی گران در شهر تبریز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶، بالغ بر یک هزار و ۸۱۴ تکدی گر از سطح شهر جمع آوری شده بود که این آمار در سال ۹۷ به یک هزار و ۲۱۱ نفر رسید. برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان از سطح شهر، با ۶ نفر از مامورین نیروی انتظامی قرارداد بسته ایم.

وی ادامه داد: افرادی که به مستمندان تبریز معرفی می شوند با بررسی و تحقیق کارشناسان، اگر نیازمند باشند، با تشکیل پرونده مستمری و ارزاق می دهیم، اگر خانواده داشته باشد به خانواده هایشان تحویل می دهیم، اگر مشکلات روانی داشته باشند به بیمارستان و متخصصان ارجاع می دهیم، اگر مربوط به مشکلات بهزیستی باشد به اداره کل بهزیستی استان تحویل می دهیم، اگر از اطراف و حاشیه استان آمده باشد، به محل سکونتشان بازمی گردانیم، اگر معتاد باشند به کمپ های ترک اعتیاد می بریم، اگر جویای اشتغال باشند، کاریابی انجام می دهیم و در پایان اگر بعد از چندبار تذکر پایبند به تعهداتشان نباشند، توسط نیروی انتظامی به دستگاه قضایی ارجاع می دهیم.

مدیرعامل موسسه خیریه مستمندان تبریز گفت: هیچ انتظاری از صدا و سیمای استان برای کمک و اطلاع رسانی جهت ساماندهی متکدیان و یا فرهنگ سازی نداریم چرا که هدف ما تبلیغ موسسه خیریه مستمندان تبریز نیست‌ و صدا سیما صرفا در چهارچوب قوانین خود گام بر می دارد.

نائبی تاکید کرد: شهرداری موظف به حمایت و یاری مستمندان تبریز است. از شهرداری جهت تسهیل در اختیار قرار دادن بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر انتظار بیشتری داریم چرا که در واقع کاری که ما می‌کنیم وظیفه شهرداری است.

وی به حرکت‌نمایشی شهرداری تبریز در خصوص جمع آوری متکدیان با موتور سیکلت اشاره کرد و گفت: چگونه می توان با موتور سیکلت متکدیان معتاد یا زن را سوار موتور کرد؟! سیستم دولتی به دلیل حرکت های نمایشی در امر جمع آوری متکدیان، موفق نمی شود به همین دلیل نهاد های مردمی بسیار موفق تر از سیستم های دولتی هستند.

وی با بیان اینکه نیاز اغلب مددجویان را ارزاق تشکیل می دهد، افزود: قبل از افزایش نرخ یارانه، پرداختی مستمندان نسبت به سیستم های دولتی سه برابر بود. امسال با افزایش نرخ یارانه ها تقریبا در پرداخت مستمرها هم تراز هستیم. هر مددجو نزدیک ۱۲۰ هزار تومان مستمری و ارزاق از موسسه خیریه مستمندان تبریز دریافت می کند که اگر میانگین آن را حساب کنیم، هر خانواده بالغ بر ۷۰۰  هزار تومان دریافت می کند.

مدیرعامل موسسه خیریه مستمندان تبریز با بیان اینکه حداقل هزینه های تهیه اقلام جهیزیه سه برابر افرایش یافته است، گفت: یقینا در یک حالت استثنایی به سر می بریم؛ طول عمر مستمندان چنین وضعیت اسفناکی به لحاظ اقتصادی به خود ندیده بود. علی رغم اینکه میزان کمک های مردمی افزایش یافته است، همچنان توان‌پاسخ دهی به نیاز نیازمندان در مقابل شدت تورم با دچار همراه شده است.

نائبی اظهار کرد: موسسه خیریه مستمندان تبریز، برای کمک‌به نیازمندان هیچ محدودیتی ندارد، حتی اگر اسم آن ها در لیست موسسات خیریه دیگر و یا بهزیستی و کمیته امداد باشد.

وی افزود: با وجود اینکه برای دارو و درمان مستمندان بیمه تکمیلی نداریم، اما عملکردی بهتر از  بیمه تکمیلی را اتخاذ می کنیم؛ یعنی اگر کسی نیاز به دارو، درمان و یا عمل جراحی داشته باشد، بدون اینکه هزینه ای خرج کند هزینه ها را پرداخت می کنیم.

وی ادامه داد: هزینه تحصیلی، دانشجویی و یا اگر دانش آموز باشد در ثبت نام به مدرسه یا تهیه لوازم التحریر یا تهیه یونی فرم مدرسه کمک می کنیم. این موسسه با گرفتن جشن تولد و مناسبت های مختلف، همچنین دادن هدایا امید به زندگی را در افراد بی بضاعت افزایش می دهد.

نائبی اذعان کرد: موسسه خیریه مستمندان تبریز خانه هایی که توسط خیران به این موسسه اهدا می شوند را با عهد قرار داد چندساله در اختیار نیازمندان به مسکن قرار می دهد؛ همچنین در بازسازی و تعمیر ساختمان به کمک یاری گران می رسد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تبریز طی طرح جمع آوری و ساماندهی صندوق صدقات سطح شهر، خسارت زیاد و گرانی را به خیریه مستمندان تبریز وارد کرد، گفت: صندوق هایی که تک به تکشان برای ما هزینه بودند حتی به خودمان بازنگرداندند. طرح ساماندهی صندوق صدقات یکی از نیازهای اساسی بود اما هر طرحی دارای اصول و ضوابط اجرایی است که متاسفانه شهرداری رعایت نکرده بود.  

مدیرعامل موسسه خیریه مستمندان تبریز اظهار کرد: زمانی که کمیته امداد وجود نداشت، موسسه خیریه مستمندان تبریز حامی اصلی نیازمندان شهر تبریز بود.

وی با ییان اینکه امروزه آسان ترین، پر درآمدترین شغل، تکدی گری است، تاکید کرد: درآمد روزانه تکدی گران بالای 200 هزار تومان است. به همین دلیل است که از مردم می خواهیم تا به تکدی گران خیابانی پول ندهند و اگر قصد کمک دارند آن ها را به ما معرفی کنند و کمک هایشان را از طریق موسسات خیریه انجام دهند.

نائبی ابراز کرد: جوانان امروزی از خدمات و فعالیت موسسه خیریه مستمندان تبریز مطلع نیستند. برخی پرداخت های مستمندان از طریق برنامه و یا خودپردازها انجام می گیرد.

وی اذعان کرد: جای تاسف دارد که آذربایجان شرقی دومین استان بعد از سیستان بلوچستان در آمار ازدواج دختران در سنین پایین است. در این راستا موسسه خیریه مستمندان تبریز با برگزاری کلاس های مهارت زندگی در دو بخش «روانشناسی و  بازگویی زندگی ائمه اطهار »در صدد توانمندساختن زوجین برای زندگی است.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی جزو رتبه های اول در نزاع است. در این راستا با برگزاری کلاس های کنترل خشم در صدد کاهش درگیری های منجر به جراحت هستیم.

نائبی در پایان تصریح کرد: ما در زمینه کمک به حل آسیب های اجتماعی مانند خودکشی، اعتیاد، حاشیه نشینی معضلاتی مربوط به مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و ... هم برنامه ریزی می کنیم.

انتهای پیام/

نظرات شما
|
چهارشنبه 28 اسفند 1398
4
0
c_img خسته نباشید.
یورولمیسیز.

Kolay gelsin
محمدرضا اسدي
|
پنجشنبه 8 اسفند 1398
4
0
c_img با سلام و خدا قوت به شما كاركنان موسسه مستمندان تبريز
من به عملكرد اين موسسه ايمان كامل دارم، تبريز بي گدا حاصل زحمات شما عزيزان و كمك هاي آگاهانه مردم تبريز به اين موسسه مي باشد.
خداوند انشاالله به شما اجر بدهد.
|
چهارشنبه 6 آذر 1398
2
0
c_img با عرض سلام در این موسسه کمک‌ یا وامی به نیازمندان و بیماران پرداخت میشود ؟
محمد راحمی
|
سه شنبه 29 مرداد 1398
0
2
c_img لطفا بفرمایید ارتباط موسسه با ارگان های رسمی و دولتی مانند کمیته امداد، شهرداری، نیروی انتظامی و ... چگونه است؟
پاسخ ها
سیدعلی اعرج خدایی | يکشنبه 3 شهريور 1398
 c_imgسلام ، این خیریه به صورت کاملا مستقل و مردم نهاد بوده و تا حال ریالی از کمکهای دولتی و سایر ارگانها استفاده ننموده است. کاملا با کمکهای مردم و طبق قوانین مصوب هیئت مدیره اداره می شود
علي رضا
|
جمعه 3 خرداد 1398
5
1
c_img سلام ، نميدونم اين آمار رو از كجا آورديد ولي به جرعت وبا دليل وبرهان ومدرك ميگم بيشترش اشتباه هست به اميد روزگار بهتر
پاسخ ها
سیدعلی اعرج خدائی | يکشنبه 5 خرداد 1398
 c_imgسلام کدوم آمار منظور نظر شما اشتباه است؟!؟ آمارهای اعلام شده از فعالیت موسسه دقیق و صحت دارند
حسین قره خانی
|
سه شنبه 31 ارديبهشت 1398
9
0
c_img سلام. خداوند خیرها عطایتان فرماید. کار بسیار خوبی میکنید. واقعا خوب. اما من یک ایراد جسارتا بیان میکنم. من زمانی در تراکتورسازی تبریز مشغول بودم و چیزی که همیشه مرا اذیت میکرد این بود که مدیران شرکت بسیار مورد توجه قرار میگرفتند. در اوج نابسامانی کارخانه نام و عکس مدیر عامل را با تیتر درشت در سردر کارخانه میزدند و از او تشکر میکردند. الان در آمریکا مشغول تحصیل هستم. چند روز پیش یکی از روسای یکی از سازمانهای بزرگ آمریکا را به اتفاق چند نفر میلاقات کردیم. این فرد آنقدر متواضع و مودب است که خدا میداند. استاد من نیز یکی از ایشان است و بسیار مودب. مدیر گروه ما نیز همینطور. اما این موضوع در ایران حالت بیمارگونه گرفته. خلاصه کلام را عرض کنم. فکر میکنم بسیار بهتر بود اگر عکسها و شاید حتی مطالب این گزارش حالت تبلیغ گونه افراطی نداشت. البته این نظر من است. دست حق همراهتان، ارادتمند حسین قره خانی
پاسخ ها
سعید سعیدی | سه شنبه 8 بهمن 1398
 c_imgداداش از آمریکا سایت مستمندان را میخونی !!!! باریکلا باریکلا راستی کدوم ایالت و کدوم شهر تشریف دارین استاد؟

تبریز شهر بدون گدا

لبخند دوباره آسیب دیدگان از اعتیاد در کمپ رهایی کو ...

مستمندان تبریز: و به برقراری ارتباطات دوسویه و توسعه تعامل و همکاری ها در راستای ...

پایان داستان مردان چادری در تبریز!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به همت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، با ...

    موسسه در رسانه ها

    درآمد بالای متکدیان حرفه ای در وادی ...

    مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با اشار ...