پنجشنبه 30 فروردين 1403

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز Tabriz Mostamandan Charity Institute
تاریخ : سه شنبه 8 آذر 1401
کد 248

با حضور هیات مدیره مستمندان تبریز

توانبخشی نیکان، قطعه ای از بهشت در مراغه

هیئت مدیره موسسه خیریه مستمندان تبریز در راستای عمل به رسالت اجتماعی خود و آشنایی با روند فعالیت های مختلف مرکز توانبخشی نیکان مراغه بازدید به عمل آوردند.
به گزارش روابط عمومی موسسه خیریه مستمندان تبریز، خانم دکتر "مهاجران"، رئیس مرکز توانبخشی نیکان مراغه در گفت و گو با هیئت مدیران موسسه خیریه مستمندان تبریز گفت: تا کنون 217 بیمار در این مرکز پذیرش شده اند که از این تعداد حدود 60 نفر بطور کامل از مرکز ترخیص و به خانواده باز گردانده شده اند. در حال حاضر این مرکز با 150 نفر مددجو در حال فعالیت می‌باشد.  اکثر بیماران بستری در این مرکز دارای اختلال اسکیزوفرنی بوده و بقیه دچار اختلال خلقی، وسواس اختلال اسکیزوافکتیو و اختلال شخصیتی می‌باشند.
وی اظهار کرد: اکثر بیماران موجود در این مرکز، بی‌بضاعت و بد سرپرست می‌باشند و به همین علت مشارکت قابل توجهی از سوی خانواده ها صورت نمی‌گیرد.
 وی اذعان کرد: نگهداری شبانه روزی بیماران توام با کاردرمانی، تفریح درمانی، مشاوره، گروه درمانی، روانشناسی، دارو درمانی، ویزیت روانپزشک، استفاده از اردوها، کلاس‌های نهضت و... همراه است.
مهاجران با بیان اینکه بیماران روانی فردی از اجتماع هستند و جدا از اجتماع نیستند، تصریح کرد: با دارو درمانی و روانشناسی و همچنین آموزش های لازم می‌توان اکثر این بیماران را در منزل نگهداری کرد.
وی به اهداف مرکز توانبخشی نیکان اشاره کرد و گفت: ورود افتخار آمیز مددجویان روانی مزمن بزرگسال به اجتماع و ایجاد بستری مناسب برای حضور مولد آن‌ها در عرصه خانواده و اجتماع از جمله اهداف بزرگ این بخش می باشد. از جمله برنامه های آتی  مرکز توانبخشی نیکان، توسعه کاردرمانی و تبدیل آن به کارگاه حرفه ای حمایت از معلولین است.

 
مهاجران با بیان اینکه مرکز حرفه آموزی با راه اندازی کارگاه‌های مختلف فعال می‌باشد، تصریح کرد: برخی از فعالیت‌های کار درمانی عبارتنداز خیاطی، کتابخوانی، قالی بافی، نقاشی، کوبلن دوزی، خمیر چینی، پولک دوزی، ماکو بافی، منجوق دوزی، آشپزی، تکه دوزی، شیرینی پزی، قیطان دوزی، مجسمه دوزی، جوراب بافی، شمع سازی، خطاطی، مکرومه بافی، سوخته کاری، مرواریدبافی، آرایش مو وصورت، عروسک سازی، بازی فکری، حصیر بافی، شطرنج، کوسن بافی است که می توان اشاره کرد.
وی به فعالیت‌های فوق برنامه مرکز توانبخشی نیکان اشاره کرد و گفت: تلاش برای حفظ فعالیت‌های روزمره زندگی، پخش موسیقی،برنامه‌های تلویزیونی و ویدیوئی، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی، اجرای کنسرت موسیقی با دعوت از هنرمندان، برگزاری جشن ها و آئین ها واعیاد مذهبی، شرکت در مراسم عزاداری در ماه محرم وبرنامه افطاری در ماه مبارک رمضان، اجرای مراسم شب یلدا، چهارشنبه سوری، تحویل سال، سیزده بدر، روز مادر و...، برگزاری کلاس های نهضت سواد آموزی و شرکت مدد جویان در این کلاس ها از جمله فوق برنامه های اسن مرکز محسوب می‌شوند.
وی در پایان عنوان کرد: برای پذیرش بیمار در این مرکز لازم است معرفی نامه اداره بهزیستی شهرستان به همراه سایر مدارک لازم نظیر معرفی نامه کمیته توانبخشی استان، کمیسیون پزشکی استان، گواهی اداره دادگستری و گواهی بی سرپرستی در صورت نداشتن سرپرست یا قیوم نامه، معرفی پزشک متعتمد بهزیستی، گزارش مددکاری، گزارش روانشناسی، آزمایشات روتین ایدز و هپاتیت، رادیوگرافی سینه، رضایت نامه ولی و یا قیم مددجو، تحویل مرکز گردد  و بعد از پذیرش برنامه درمانی - توانبخشی توسط تیم درمان بصورت جداگانه و با زمانبندی خاص جهت توانبخشی بیمار آغاز می‌گردد و بیمار با توجه به توانمندی‌ها و علاقه مندی‌هایی که در مصاحبات و تست‌های اولیه مشخص شده است، به مربیان معرفی می‌شود تا روند درمان و توانبخشی ادامه یابد و در نهایت بعد از درمان، بیمار با تشخیص کمیسیون پزشکی و رضایت ولی و یا قیم و دستور کتبی اداره محترم بهزیستی می‌تواند از مرکز ترخیص گردد؛ همچنین در طول دوره درمان نیز با درخواست خانواده و تشخیص روانپزشک و پزشک و مشاور مرکز می‌تواند جهت مرخصی چند روزه به منزل برود.
به گزارش روابط عمومی موسسه خیریه مستمندان تبریز، مرکز توانبخشی نیکان مراغه از سال 1380 جهت نگهداری شبانه روزی، درمان و توانبخشی بیماران روانی مزمن مونث تاسیس شده است. رنگ آمیزی ساختمان با نظر روانشناسی توسط کارشناس ارشد هنرهای زیبا انجام گرفته است. به دنبال بازدید های پی در پی مسئولان سازمانی و کشوری این مرکز به عنوان مرکز نمونه در سطح کشور انتخاب گردیده و در بازدیدهای بعدی به عنوان مرکز نمونه در خاور میانه اعلام شده است.
انتهای پیام/
 

تبریز شهر بدون گدا

لبخند دوباره آسیب دیدگان از اعتیاد در کمپ رهایی کو ...

مستمندان تبریز: و به برقراری ارتباطات دوسویه و توسعه تعامل و همکاری ها در راستای ...

پایان داستان مردان چادری در تبریز!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به همت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، با ...

    موسسه در رسانه ها

    درآمد بالای متکدیان حرفه ای در وادی ...

    مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با اشار ...