جمعه 7 ارديبهشت 1403

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز Tabriz Mostamandan Charity Institute
تاریخ : يکشنبه 28 آذر 1400
کد 224

همت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز در مقابله با تکدی گری

عصر آزادی آنلاین: تبریز به عنوان شهری که با عنوان “بدون گدا بودن” آوازه مردم کشورمان است از چندی پیش طعم تلخ فقر را بیش از پیش چشیده و گویی بازی با احساسات و عواطف مردم این شهر در پس فشارهای اقتصادی و معیشتی، دستخوش افراد و به خصوص مردانی بود که با چهره‌های پوشیده، دست در مقابل مردم دراز می کردند!

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده:
در حقیقت، از مدتها قبل، تبریز با پدیده‌ عجیبی از متکدی گری رو به رو بود که نه تنها روی سرخ تکدی گران قبلی را سفید کردند بلکه چهره‌ای جدید به این شهر داد که همانا چادر پوشیدن مردان شهرستانی جهت سوءاستفاده از عواطف مردم و اخاذی از آنهاست!

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای ششم شهر تبریز در این خصوص گفت: علی‌رغم شعار “تبریز شهر بدون گدا” اخیراً متکدیانی در این شهر پرسه می زنند که شاید مرد باشند اما با پوشش چادر شب گدایی می‌کنند که وجهه و شان چادر را پایین آورده اند!

حکیمه غفوری افزود: گاهی در سطح شهر شاهد حضور مردان تکدی‌ گری هستیم که در بسیاری از موارد برای اینکه رِنج سِنی و وضعیت جسمی شان مخفی شود چادر می‌پوشند و این بزرگترین معضل در راستای فرهنگ چادر شب است!

به همت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز و با شناسایی آخرین نفر از اعضای یک خانواده که از یکی از شهرهای استان های همجوار برای تکدی گری به تبریز می آمدند داستان گدایی مردان چادری در تبریز به پایان رسید!

چادر سیاهی بر سرش انداخته و با ماسک سیاه بقیه قسمت های صورتش را پوشانده است، طوری که فقط نصف چشم هایش قابل رویت هستند؛ در یکی از چهارراه های شلوغ مرکز شهر تبریز دستش را به طرف رانندگان ماشین هایی که در ترافیک چراغ قرمز ایستاده اند دراز می کند، قدِ بلند، هیکلِ درشت و تُنِ صدای خش دارش از یک زن بعید به نظر می رسد!

ساکنان تبریز کهن که به دیدن گدا عادت ندارند، با دیدن آنها و اخبار فضای مجازی که پُر شده از گزارش هایی در مورد گدایی مردان چادری در تبریز، مضطرب شده و خواستار روشن شدن فوری موضوع و برچیده شدن این معضل را داشتند تا اینکه بالاخره با تلاش ماموران بخش پیشگیری و ساماندهی متکدیان موسسه پرافتخار خیریه حمایت از مستمندان تبریز، آخرین عضو خانواده ای که از یکی از شهرهای استان مجاور برای تکدی گری به تبریز می آمدند، شناسایی گردید.

اعضای این خانواده شامل ۳ خواهر و ۲ زن داداش بودند که به دلیل قد بلند و هیکل درشت شائبه وجود گدایان مرد چادری را در تبریز دامن زده بودند.

نخستین خواهر بنام “ف.ح” چند هفته پیش در نزدیکی پُل مایان شناسایی شده بود که در زمان جلب در مدت یک و نیم ساعت گدایی خود از ساعت ۷:۳۰ تا ساعت ۹، مبلغ ۵۲۵ هزار تومان کاسبی کرده بود!

خواهر آخری هم به نام “ی.ح” نیز در پلیس راه تبریز – بستان آباد شناسایی شد که در زمان جلب در مدت دو ساعت گدایی خود از ساعت ۱۰ تا حدود ساعت ۱۲ ظهر حدود ۸۴۵ هزار تومان کسب کرده بود!

آنها همچنین دو یا سه روز در هفته ساعت ۷ صبح از شهر خود خارج و بعد از حدود ۲ ساعت به تبریز می رسیدند و چون می دانستند ماموران بخش ساماندهی متکدیان موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز سراغشان را می گیرند هر دَم به ساعت محل خود را تغییر می دادند تا گیر نیفتند و عصر همان روز هم به شهر خود بازگردند.

اعضای این خانواده تاکنون ده ها بار توسط ماموران بخش پیشگیری و ساماندهی متکدیان موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز جلب و پس از کسب تعهد کتبی به شهر محل اقامت خود ارجاع داده شده اند ولی هر دفعه با ترفند جدیدی خود را به تبریز رسانده و با سوءاستفاده از احساسات، دل رحمی و نوع دوستی مردم تبریز  به تکدی گری پرسود خود ادامه دادند!

نکته قابل توجه این است که موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز طی یک اطلاعیه از کلیه همشهریان عاجزانه خواسته است ضمن اجتناب از دادن پول نقد به گدایان – که آنها را به ادامه کار کاذب خود تشویق می کند – در صورت مشاهده آنها با شماره تلفن 34 34 34 32 041 تماس حاصل نمایند تا ماموران این موسسه در صورت نیاز واقعی به مشکلات آنها رسیدگی نمایند!

و تبریز، این شهر کهن در سایه خیرین پرافتخار و موسسات خیریه باسابقه خود که برای اولین بار در ایران تشکیل شده اند کماکان برای سربلندی شهر اولین ها تلاش می کنند…

تبریز شهر بدون گدا

لبخند دوباره آسیب دیدگان از اعتیاد در کمپ رهایی کو ...

مستمندان تبریز: و به برقراری ارتباطات دوسویه و توسعه تعامل و همکاری ها در راستای ...

پایان داستان مردان چادری در تبریز!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به همت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، با ...

    موسسه در رسانه ها

    درآمد بالای متکدیان حرفه ای در وادی ...

    مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با اشار ...