پنجشنبه 9 فروردين 1403

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز Tabriz Mostamandan Charity Institute
تاریخ : پنجشنبه 13 آبان 1400
کد 216

نسبت به 6 ماهه نخست سال گذشته؛

افزایش 17درصدی تکدیگری در تبریز

دبیر دبیرخانه پیشگیری و ساماندهی متکدیان موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز از افزایش 17درصدی تکدیگری نسبت به 6 ماهه نخست سال گذشته در تبریز خبر داد.
جلسه ستاد ساماندهی متکدیان و کودکان کار و خیابانی در محل موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز برگزار شد.
در این جلسه رئیس امور اجتماعی فرمانداری تبریز، ضمن تشریح علل مختلف گسترش تکدیگری، بر لزوم هوشیاری و سرعت عمل دستگاه های مسئول جهت مقابله با این پدیده تاکید کرد.
تراب نوروزی، نقش افراد سودجو در گسترش تکدیگری را مهم ارزیابی کرده و گفت: این افراد با سواستفاده از احساسات مردم و با شگردهای مختلف، ضمن کاسبی راحت برای خود، باعث در حاشیه قرار گرفتن نیازمندان واقعی می شوند. 
رئیس امور اجتماعی فرمانداری ضمن تجلیل از خدمات موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز در ساماندهی متکدیان شهر تبریز، گفت: اقدامات این موسسه و تنوع خدمات آن الگوی نمونه ای برای کشور می باشد. 
وی با اشاره به بند 5 ماده 55 قانون شهرداری ها ، جمع آوری و ساماندهی متکدیان را وظیفه شهرداری دانست و گفت: متاسفانه شهرداری تبریز در این زمینه اقدامی نکرده است. 
نوروزی با تاکید بر لزوم ورود پلیس فتا به بحث خیرین فضای مجازی، گفت: این افراد به اسم کمک به نیازمندان در حال فریب مردم و بدنبال سودجویی شخصی می باشند و موارد مختلفی از سودجویی این افراد کشف شده است. 
رئیس امور اجتماعی فرمانداری با اشاره به لزوم فرهنگ سازی برای مقابله با این پدیده، عنوان نمود: رسانه ملی که وظیفه اصلی آن آگاه سازی مردم و فرهنگ سازی می باشد متاسفانه در این زمینه هیچ نوع همکاری نمی کند و حتی در جلسات این چنینی حضور نمی یابد.

در این جلسه، دبیر دبیرخانه پیش گیری و ساماندهی متکدیان موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز نیز با اشاره به جمع آوری و ساماندهی 1186 متکدی در طی 6 ماه نخست سال 1400، گفت: از این تعداد 550 خانم و 636 نفر آقا بودند که نشان از افزایش چشمگیر خانم های متکدی می باشد.
حاج حسین علامیر با اشاره به افزایش 17درصدی تکدیگری نسبت به مدت مشابه سال گذشته در تبریز افزود: مشکلات اقتصادی موجود باعث افزایش تکدیگری در جامعه شده است. 
وی افزایش متکدیان خانم را زنگ خطری برای جامعه دانست و گفت: کلیه ارگان های ذیربط باید در این زمینه به مسئولیت خود عمل نموده و با راهکارهای قانونی و مدبرانه از گسترش آن جلوگیری کنند.  
حاج حسین علامیر به سودجویی بعضی افراد از این طریق و شگردهای مختلف آنها برای فریب مردم اشاره نموده و با تاکید بر لزوم آگاه سازی جامعه،گفت: متاسفانه دستگاه های مختلف همکاری خوبی در این زمینه ندارند و حتی صدا و سیما که وظیفه اصلی را در این زمینه دارد تاکنون پای کار نیامده است.
عضو هیات امنای موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز ، اقدامات شهرداری تبریز در این زمینه را ناچیز دانست و گفت: با توجه به امکانات گسترده شهردای، می توان اقدامات اساسی و بزرگی در ایجاد اشتغال و ساماندهی متکدیان و کودکان کار و خیابانی انجام داد که متاسفانه تاکنون مغفول مانده است و عملا شهرداری از قبول مسئولیت های قانونی خود، شانه خالی کرده است.

حاج حبیب چوخاچیان، از امنای پیشکسوت و عضو هیات مدیره موسسه نیز در این جلسه با اشاره به پیشنهاد مرحوم زعفرانی ، از بنیان گذاران اصلی موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، برای ایجاد کمیته مخصوص جهت جمع آوری متکدیان، این اقدام را نمونه ای موفق در سطح کشور دانسته و  پیشنهاد نمود واحد ویژه ای جهت ساماندهی متکدیان و رفع مشکل دست فروشی تشکیل شود و شعبه ویژه ای نیز در دادگستری برای رسیدگی به این مشکلات مشخص شود.

مدیر عامل موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز نیز در این جلسه ضمن تشریح خدمات موسسه و تقدیر از همکاری خوب نیروی انتظامی و قوه قضائیه، بر لزوم همراهی سایر ادارات و ارگانها با موسسه، جهت رفع مشکلات مردم تاکید کرد.
سیروس نایبی حفظ برند جهانی تبریز، شهر بدون گدا را وظیفه وجدانی اعضای موسسه و همه شهروندان دانسته و گفت: برای حفظ این نام باید تلاش بیشتری نموده و شبانه روز کار کنیم.

تبریز شهر بدون گدا

لبخند دوباره آسیب دیدگان از اعتیاد در کمپ رهایی کو ...

مستمندان تبریز: و به برقراری ارتباطات دوسویه و توسعه تعامل و همکاری ها در راستای ...

پایان داستان مردان چادری در تبریز!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به همت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، با ...

    موسسه در رسانه ها

    درآمد بالای متکدیان حرفه ای در وادی ...

    مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با اشار ...