جمعه 31 فروردين 1403

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز Tabriz Mostamandan Charity Institute
تاریخ : سه شنبه 29 تير 1400
کد 205

رئیس هیات مدیره موسسه خیریه حمایت از مستمندان:

تبـریز،شـهر انفـاق

رئیس هیات مدیره موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز می گوید: تبریز، شهر انفاق است، شهری که اولین خیریه کشور در آن ایجاد شده است.
حاج جواد طرزمی ادامه می دهد: در تبریز همدلی و انفاق معنای بسیاری دارد و همسایه، وضعیت همسایه را و خویشاوند، وضعیت خویشاوند را ملاحظه می‌کند.
وی‌ اظهار می‌کند: تبریز شهر بدون گداست، اما اشتباه است که تبریز را شهری بدون فقر بدانیم. آمارها نشان می‌دهد که جامعه آماری تبریز در حوزه فقر معنادار است، اما علت این‌که گروه‌های فقر در این شهر به سمت تکدی‌گری نمی‌روند یک سری زمینه‌های اعتقادی و فرهنگی دارد و موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز در این زمینه نیز کار فرهنگی  بسیار خوب و موثری انجام داده است.
طرزمی اشاره می‌کند: تامین نیاز زیستی بسیار ضروری بوده و عدم تامین آن برای فرد بسیار سخت است، اگر فردی نتواند نیاز زیستی خود را تامین کند، به هر دری ممکن است بزند، اما در تبریز، در سطح اول از طریق انفاق، قناعت و تاب آوری، نیاز فرد کنترل شده و به نقطه تکدی‌گری نمی‌رسد.

اولین اساسنامه جمعیت های خیریه تبریز
رئیس هیات مدیره موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، انقلاب مشروطه را رویداد عظیمی توصیف می کند که در ایرانِ اواخر دوره قاجار به وقوع پیوست و اثرات دیرپایی را از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و... بر جامعه به جا گذاشت.
حاج جواد طرزمی این انقلاب را نقطه عطفی در کل تاریخ این سرزمین به شمار می آورد که در این جریان سهم آذربایجان خصوصاً تبریز تعیین کننده بود.
طرزمی با اشاره به اثرات اجتماعی این انقلاب، می گوید: یکی از اثرات مهم مشروطه که کمتر به آن توجه شده، شکل‌گیری و رشد جمعیت های خیریه با اهداف متعالی انجام امور عام‌المنفعه، کمک به هم‌نوع و دستگیری از مستمندان و فقرا به خصوص در مواقع بروز بحران‌های سیاسی و اجتماعی آن زمان بود. 
طرزمی اضافه می کند: پس از پایان دوره استبداد و رفع محاصره تبریز؛ آرامشی در اوضاع پدید آمد. ولی بی‌کاری و کسادی بازار و رکود داد و ستد باعث شده بود که طبقات پایین، سخت در مضیقه بیفتند. لذا عده‌ای از بازرگانان نوع‌دوست تبریزی، انجمنی در عمارت ایالتی تشکیل داده، جمعی را به عنوان هیأت عامله خیریه انتخاب می‌نمایند که با جمع‌آوری اعانه، در رفاه حال مستمندان معلول و یتیمان بی‌سرپرست بکوشند. این انجمن اولین اقدامی که جهت انجام امور خیریه و کمک به مستمندان می‌کند، تأسیس دارالعجزه می‌باشد که در آنجا عده‌ای از بینوایان و معلولین بی‌سرپرست نگهداری می‌شدند. اساسنامه‌ هشت ماده ای دارالعجزه در واقع اولین اساسنامه جمعیت های خیریه تبریز می باشد.

نقش تجار در تشکیل جمعیتهای خیریه تبریز
عضو هیات امنای موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز می گوید: تجار تبریزی در همه زمانها، در زمینه امور خیر و پرداخت کمک و اعانه پیشقدم بودند و با حضور خود در حرکتهای اجتماعی و عام‌المنفعه با صرف مبالغ قابل‌توجه در این راه نقش مهمی ایفا کرده و این حرکت را که در دوره مشروطیت در تبریز تشدید شده بود، ادامه داده اند.

مؤسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز
حاج جواد طرزمی می گوید: در دهه ۴۰ عده ای از خیرین بازار تبریز به فكر ايجاد موسسه قرض الحسنه براي کمک به نيازمندان افتاده و صندوق قرض الحسنه المهدي (عج) كه شايد اولين قرض الحسنه در سطح ايران بود را پايه ريزي نمودند و بلافاصله در سال1351جمعی از این افراد به همت مرحوم حاج ستار زعفرانی، موسسه خيريه حمايت از مستندان تبريز را پايه گزاري کردند.
وی می گوید: این موسسه  با دو هدف عمده شامل: 1ـ جلوگیری منطقی از تکدی گری و آبروریزی 2ـ جایگزین کردن کمکهای معقول و مشروع و آبرومندانه به نیازمندان تأسیس شده است و با تلاش های شبانه روزی این موسسه و اقدامات خيرخواهانه آن در تحت پوشش قرار دادن مستمندان و مستحقین واقعي در سطح شهر تبريز و جمع آوري گدايان و متكديان حرفه اي، اين شهر، عنوان شهر بدون گدا را در بين كلانشهرهاي جهان به دست آورده است.

رمز اصلی موفقیت موسسه
رئیس هیات مدیره موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، رمز اصلی موفقیت موسسه  را در مردمی بودن آن و تکیه اش به مردم می داند و می گوید: موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز تا به امروز فقط با کمک های مردمی اداره شده است و هیچ زمان از سیستم های دولتی تقاضای کمک نداشته و حتی برخی از پیشنهادهای کمک از سوی سیستم های دولتی را رد کرده است. ما از همان ابتدا تمام شهروندان را عضو موسسه دانسته ایم. چه آنهایی که کمک مالی بالایی داشته اند و چه مردمی که در حد وسع خود کمک کرده اند. حتی افرادی که تا به حال هیچ کمکی به موسسه نداشته اند نیز از نظر ما عضو موسسه و یاری رسان آن هستند. 

درخواست از شهروندان
رئیس هیات مدیره موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز در پایان ضمن تقدیر و تشکر از احساس مسئولیت و کمک های نوع دوستانه مادی و معنوی  همشهریان  و خیرین محترم،  خاطرنشان می کند: تقاضای ما از تمام شهروندان فرهیخته این است که با ارائه نظرات، پیشنهادات و خواسته های خود چراغ راهی باشند برای همه کسانی که برای حمایت از مستمندان وارد میدان شده اند.
 

تبریز شهر بدون گدا

لبخند دوباره آسیب دیدگان از اعتیاد در کمپ رهایی کو ...

مستمندان تبریز: و به برقراری ارتباطات دوسویه و توسعه تعامل و همکاری ها در راستای ...

پایان داستان مردان چادری در تبریز!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به همت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، با ...

    موسسه در رسانه ها

    درآمد بالای متکدیان حرفه ای در وادی ...

    مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با اشار ...