شنبه 8 ارديبهشت 1403

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز Tabriz Mostamandan Charity Institute
تاریخ : دوشنبه 16 دي 1387
کد 8

عزاداري روز عاشورا در موسسه برگزار می گردد.

از جمله آيين­هاي مذهبي شيعيان و سنّت­هاي مهم شيعي، صرف­نظر از زبان، جغرافيا، نژاد و قوميّت، پاي­بندي شديد آنها به سنّت سوگواري سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) است که در عاشوراي 61 هجري با وضعيتي دلخراش و بي­سابقه، همراه عده­اي از خويشان و اصحابش در کربلا به شهادت رسيد.

اين سنّت سوگواري ريشه­هاي تاريخي پايداري دارد و به زمان حضور امامان شيعه(ع) و اهتمام آن­ها به برگزاري مجالس عزاي امام حسين(ع) باز مي­گردد. اين سيره سپس تداوم يافته و قرن به قرن و نسل به نسل تا به امروز - البته با اختلاف در درجۀ شدّت و حدّت، در کثرت و قلّت، به صورت يک آيين جمعي وسيع و يا در تجمع­هاي خانگي محدود- حفظ گرديده است.

امامان شيعه(ع) تلاش مي­کردند، حقانيت آن امام همام(ع) و باطل بودن ادعاهاي يزيد و امويان را ثابت کنند و اين حاکي از آن است که جو عمومي جامعۀ اسلامي آن روز، چنان مسموم بود که حتّي برخي از اصحاب و ياران امامان شيعه(ع) از اين موضوع غافل بودند،1چنان­که در بسياري از روايات و دعاهايي که از امامان شيعه(ع) بر جاي مانده است، به طور مرتب تکرار مي­شود که امام حسين(ع) براي خدا و بر پا کردن احکام اسلامي هم­چون نماز و امر به معروف و نهي از منکر قيام کرده است. نکتۀ ديگر اينکه، امامان شيعه(ع) با برپايي عزاي امام حسين(ع) و منسوب کردن خويش به ايشان، سعي در اثبات حقانيت خود و ستمگري و بطلان دشمنان و حکومت زمان خود داشتند و برپايي اين عزاداري را بهترين و مؤثرترين شيوۀ مبارزه در زمان خويش مي­دانستند.

قيام امام حسين(ع) چنان تأثيري در استمرار حرکت شيعه داشت که دربارۀ آن گفته­اند: «اسلام علوي است و تشيّع، حسيني».2بي­ترديد واقعۀ کربلا نقطۀ عطفي در تاريخ شيعه به شمار مي­آيد و شيعيان در ايام محرم و صفر با اجراي مراسم و سنت­هايي ويژه اين خاطره را زنده نگه داشته و از آن هم­چون سلاحي براي مبارزه با دشمنان شيعه و حفظ و گسترش هويت شيعي بهره مي­گيرند

موکب عزاداران موسسه نیز در جهت حفظ و گسترش هویت شیعی خود روز عاشورا راس ساعت 3.5 در محل موسسه جمع و در ساعت 4 راهی خیابانها خواهد شد

تبریز شهر بدون گدا

لبخند دوباره آسیب دیدگان از اعتیاد در کمپ رهایی کو ...

مستمندان تبریز: و به برقراری ارتباطات دوسویه و توسعه تعامل و همکاری ها در راستای ...

پایان داستان مردان چادری در تبریز!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به همت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، با ...

    موسسه در رسانه ها

    درآمد بالای متکدیان حرفه ای در وادی ...

    مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با اشار ...