شنبه 8 ارديبهشت 1403

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز Tabriz Mostamandan Charity Institute
تاریخ : يکشنبه 18 دي 1401
کد 251

عضو شورای شهر تبریز؛

16 درصد جمعیت شهرستان تبریز گرفتار فقر قطعی هستند/ هم زیستی موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز با افراد تحت پوشش

عضور شورای شهر تبریز گفت: موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، سرمایه بزرگی برای شهر و کشور است.
به گزارش روابط عمومی موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، "روح الله رشیدی"، با بیان اینکه موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، در بین صنعت خیریه‌ها یک استثناء است، اظهار کرد: خیریه حمایت از مستمندان تبریز به دلیل اینکه تمام ویژگی‌های مردمی را رعایت کرده و به عنوان یک نهاد درون‌زا بیش از 50 سال فعالیت داشته است، سرمایه بزرگی برای شهر و کشور محسوب می شود.
وی با بیان اینکه این موسسه از تمام ویژگی‌های منفی که سایر موسسه خیریه‌ها دارند، مبرا است، ابراز کرد: هیچ وقت ندیده‌ایم اعضای این موسسه به هنگام کمک به افراد مستمند، برای تبلیغات عکسی گرفته و یا تبلیغ کنند. رفتارهای اینچنینی وجه تمایز موسسه خیریه مستمندان با سایر موسسه های خیریه است. باتوجه به اینکه رساله دکتری بنده مرتبط با رویکرد خیریه‌ها در جمهوری اسلامی بود، 5 سال بر روی فعالیت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز کار و تحقیق کرده‌ام و به دنبال یک نقطه ضعف یا کاستی در تخدی از قوانین فعالیت صنعت خیریه در این موسسه بودم ولی خوشبختانه حتی کوچکترین ایرادی به این موسسه خیریه وارد نبود.
رشیدی به هم زیستی مستمر مستمندان تبریز با افراد تحت پوشش موسسه اشاره کرد و گفت: در سایر نهادها نگاه نقطه‌ای عملکردی وجود دارد ولی در موسسه مستمندان، نگاه‌ها مستمر است و اعضای خیرین با افراد تحت پوشش به‌طور مستمر در ارتباط بوده و پیگیر مسائل و مشکلاتشان هستند.
عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه در برنامه سوم توسعه، رویکرد تشکل های مردم نهاد وجود دارد، اذعان کرد: تا سال 1373، یک هزار و 300 خیریه‌های محلی در کشور وجود داشت که در حال حاضر تعدد خیریه‌های نورسیده با اهداف متفاوت، منجر به عفول و تخریب وجهه امر خیر شده‌است. این درحالی است که وقتی شالود امر خیر به‌هم بخورد، میزان مشارکت مردم نیز کمتر خواهد شد؛ همچنین سازمان‌هایی نظیر بهزیستی، اوقاف، پلیس و وزارت کشور نیز باید بر این مسائل نظارت داشته باشند.
رشیدی با بیان اینکه متاسفانه هم زمان با رشد تعداد خیریه‌ها، فقر نیز زیاد شده است، اظهار کرد: یکی از اصلی ترین دلیل افزایش فقر، تعدد خیریه ها است؛ تعدد خیریه‌ها  و تنها دلیل آن این است که هرچقدر که خیریه ها زیر بار مسئولیت رفته اند، دولت از مسئولیت های اجتماعی خود عقب نشینی کرده است که این امر نیز موجب نارضایتی اجتماعی شده است. مسئولیت زدایی از دولت، منجر به فقر ساختاری شده است.
وی در پایان تصریح کرد: در نقشه اطلس یکصد شهر ایرانیان در سال 1400 وزارت تعاونی رفاه، بر اساس سرشماری رسمی، نزدیک به 16 درصد جمعیت شهرستان تبریز گرفتار فقر قطعی هستند.  فقر قطعی چند مولفه دارد که در آن فرد باید عضو یک نهاد حمایتی باشد، عضو سه دهک پایین هستند و یا درآمد ثابت ماهانه ندارد؛ اگر از این سه مولفه، دو مولفه را داشته باشند، گرفتار فقر قطعی هستند.
انتهای پیام/
 

تبریز شهر بدون گدا

لبخند دوباره آسیب دیدگان از اعتیاد در کمپ رهایی کو ...

مستمندان تبریز: و به برقراری ارتباطات دوسویه و توسعه تعامل و همکاری ها در راستای ...

پایان داستان مردان چادری در تبریز!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به همت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، با ...

    موسسه در رسانه ها

    درآمد بالای متکدیان حرفه ای در وادی ...

    مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با اشار ...