جمعه 10 فروردين 1403

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز Tabriz Mostamandan Charity Institute
تاریخ : سه شنبه 5 مرداد 1400
کد 210

با برنامه ترحیم موسسه حمایت از مستمندان تبریز؛

برگزاری مجالس ترحیم رایگان

کرونا که آمد، مثل خیلی از مناسبات دیگر، سازوکار سوگواری‌ها هم تغییر کرد. مانده‌ایم با بغض‌های فروخورده‌ای که چه زمانی «بترکد» و باز شود.
صدای بلند گریه‌اش دل سنگ را هم آب می‌کند. دائم سر به چپ و راست می‌چرخاند و نام بابا را بلند صدا می‌زند. اشک‌های بی‌اختیارش از زیر ماسکی که به صورت زده است، به زیر چانه‌اش می‌ریزد؛ نه آغوشی برای سر گذاشتن و فریاد زدن دارد، نه می‌تواند مویه‌کنان دستانش را به خاک آرامستان بکوبد و ضجه کند و نه معدود همراهانی که او را برای وداع بابا همراهی کرده‌اند، می‌توانند دستانش را بگیرند.
حتی نمی‌تواند با دستکش‌هایی که به دست کرده است، اشک‌ها را از روی صورتش کنار بزند. بابا را می‌برند برای خاک‌سپاری و فریاد‌های او برای اجازه ورود فایده‌ای ندارد: «محدودیت داریم.» او حتی نمی‌تواند در آخرین لحظات وداع، روی بابا را ببیند. تازه، پدر را که به امانت خاک بسپارند، باید خود نیز منتظر جواب تست بمانند. از مراسم ختم هم خبری نیست...

خدمات ترحیم، متناسب با ایام کرونا
بیش از دو سال است که ویروس وحشتناک کرونا خواب راحت را از چشمان جهان ربوده و تمام زوایای زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است. در این بحران، بیشترین آسیب را کسانی می‌بینند که عزیزشان را از دست می‌دهند، فرقی ندارد کرونا باعث شده تا دیگر در میان ما نباشد یا دلیل دیگری داشته است. 
بدترین چیزی که کرونا باعث آن بوده، این است که حتی نمی‌توان مراسمی برای تازه درگذشته گرفت که کمی از غم غربت این لحظه‌ها بکاهد.کرونا که آمد، مثل خیلی از مناسبات دیگر، سازوکار سوگواری‌ها هم تغییر کرد. مانده‌ایم با بغض‌های فروخورده‌ای که چه زمانی «بترکد» و باز شود، خدا می‌داند.

فاتحه مجازی رایگان
از اواخر سال 1398 همزمان با شیوع ویروس کرونا و محددودیتهای ایجاد شده برای اجتماعات بشری، موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، جهت کاهش تالمات روحی منسوبین درگذشتگان و تسلی آنها در ارتباط با عدم امکان برگزاری مراسم ترحیم و تذکر، برآن شد تا  محیطی مجازی با شباهت کامل به محیط واقعی مراسم ایجاد نماید. لذا طی تشکیل کارگروه مربوطه سریعا طرح اولیه این پروژه مستند و شروع به پیاده سازی گردید. 
نسخه اولیه این برنامه در خرداد ماه سال 99 بهره برداری و همچنان به موازات برگزاری مجالس ترحیم،  تیم توسعه و پشتیبانی نسبت به تکمیل برنامه در تکاپو هستند.
استفاده از این محیط به آدرس tarhimapp.ir برای کلیه شهروندان در سراسر ایران اسلامی رایگان بوده و همه می توانند ضمن عضویت نسبت به درخواست رزرو مجلس و یا حضور در مجالس برگزار شده اقدام و استفاده نمایند.
در این مجالس حضار امکان عرض تسلیت، قرائت فاتحه،  انتخاب حزب قرآن جهت تلاوت و همچنین اهداء آنلاین بنر تسلیت را دارا بوده و معزی و منسوبین امکان ارسال تشکر و قدردانی به تک تک مهمانان را دارند.
با اپلکیشن ترحیم اپ می‌توان برای چند لحظه هم که شده در کنار دوست یا اقوام بود و تسلای خاطر بازماندگان شد.
شاید مراسم ترحیم مجازی، هیچ وقت جای مراسم حقیقی ترحیم را نگیرد! شاید هیچ وقت پیام‌هایی که برای عرض تسلیت ارسال می‌شود جای یک لحظه در آغوش گرفتن دوست و تسلا دادن را نگیرد! اما در این شرایطی که به وجود آمده است و فاصله گذاری اجتماعی که سبب فاصله گیری های شاید چند صد کیلومتری هم شده است، مراسم ترحیم مجازی بهترین راهی است که می‌تواند اندکی به دل بازماندگان تازه سفر کرده التیام بدهد.
عکسی برای این آلبوم ثبت نشده است.

تبریز شهر بدون گدا

لبخند دوباره آسیب دیدگان از اعتیاد در کمپ رهایی کو ...

مستمندان تبریز: و به برقراری ارتباطات دوسویه و توسعه تعامل و همکاری ها در راستای ...

پایان داستان مردان چادری در تبریز!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به همت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، با ...

    موسسه در رسانه ها

    درآمد بالای متکدیان حرفه ای در وادی ...

    مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با اشار ...