جمعه 31 فروردين 1403

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز Tabriz Mostamandan Charity Institute
تاریخ : دوشنبه 17 ارديبهشت 1397
کد 177

مصاحبه مدیر عامل موسسه

خط قرمز موسسه حمایت از مستمندان، آبروی خانواده های نیازمند است / از محل لوح های یادبود 10 الی 15 جهیزیه کامل در هفته به نیازمندان می رسانیم

مدیر موسسه خيريه حمايت از مستمندان تبريز گفت: حدود 1800 خانواده تحت پوشش موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز قرار دارند که خوشبختانه کمک ما به آنان دو برابر سیستم دولتی است و ما ماهانه بدون هیچ سقفی، در تعداد نفرات خانواده نیازمند کمک می‌کنیم.

مدیر عامل موسسه خيريه حمايت از مستمندان تبريز گفت: حدود 1800 خانواده تحت پوشش موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز قرار دارند که خوشبختانه کمک ما به آنان دو برابر سیستم دولتی است و ما ماهانه بدون هیچ سقفی، در تعداد نفرات خانواده نیازمند کمک می‌کنیم.

 خط قرمز موسسه حمایت از مستمندان، آبروی خانواده های نیازمند است /  از محل لوح های یادبود 10 الی 15 جهیزیه کامل در هفته به نیازمندان می رسانیم
    

به گزارش تبریز بیدار ، شهر تبریز سال‌هاست که در کنار صفت "اولین" بودن در ورود تکنولوژی و مدرنیته به کشور، به یک ویژگی دیگر نیز شناخته‌شده است و آن ویژگی "شهر بدون گدا" است که برای مدت‌های مدیدی بهصفتپسوندی این شهر تبدیل‌شده است.

 

بسیاری روحیه مردم تبریز در کمک به فقرا از طریق کانال‌های کمیته امداد و سازمان‌های خیریه را ازجمله دلایلیمی‌دانند که این شهر به این ویژگی و صفت شناخته‌شده است. مصادف شدن این ویژگی با انتشار تصاویری در فضای مجازی مبنی بر "کوه-خوابی" یک زوج تبریز و واکنش موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، به سراغ مسئولین این موسسه رفتیم.

متن گفت‌وگوی تفصیلی ما با نائبی معاون موسسه حمایت از مستمندان تبریز  در پی می‌آید:

به نام خدا و با تشکر از شما بابت حضور در این گفت‌وگو، به‌عنوان پرسش ابتدایی از نحوه تشکیل موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز برایمان بگوئید...

بسم‌الله الرحمن الرحیم. بنده هم خدمت شما و همه مخاطبین تبریزبیدار، عرض سلام و ادب دارم و امیدوارمگفت‌وگوی خوبی داشته باشیم. خدمت شما عرض کنم که در سال 1340 گدایانی بالباس سادات در بازار تبریز بهگدایی و تکدی گری می‌پرداختند که یک روز آقای اشراقی از بازاری‌ها با درخواست کرد تا این متکدیان را جمع‌آورینمایند و بازاریان نیز از طریق امام جماعت از مردم خواستند که پولی به این متکدیان نداده و صرفاً آنان را معرفی نمایند.

 

بر این اساس بود که با حضور حاج‌آقا زعفرانی، خوش روان، طاهری اقدم و برخی دیگر از بزرگان دریکی از مغازه‌های بازار تبریز، هسته اولیه این کار خداپسندانه شکل گرفت و کم‌کم  موسسه با حمایت مردم کارهای بزرگ‌تری را انجام داده و امروز به اینجا رسیده است.

 

هدف اصلی ما از تشکیل این موسسه، جلوگیری از تکدی گری در شهر است که 4 مأمور ما در 2 شیفت صبح و بعدازظهر، متکدیان را جمع‌آوری کرده و به موسسه هدایت می‌کنند تا اگر نیازمند واقعی باشند پذیرش‌شده و اگر نیازمند نباشند، از آنان تعهد گرفته‌شده و در صورت تکرار به نیروی انتظامی معرفی شوند.

 

دست های پشت پرده متکدیان پاکستانی در تبریز

به‌تازگی شاهد حضور بیش‌ازاندازه برخی از تکدی گران در تبریز هستیم که گویی عمدتاً از کشورهای پاکستان و افغانستان هستند...

اخیراً 4 نفر ازاین‌دست افراد را به دادستانی تبریز  معرفی کرده‌ایم که حدود 70 بار تعهد عدم تکدی گری به ما داده‌اند، اما با ماشین ارس پلاک تردد کرده و ماهانه 12 میلیون تومانی از تکدی گری درآمد دارند. پیش‌ازاین صداوسیما در جهت همکاری با ما، از چنین متکدیانی فیلم‌برداری کرده و مردم آگاه می‌شدند که نباید به چنین افرادی کمک کنند و بجای آن نیازمندان واقعی را به موسسه حمایت از مستمندان معرفی نمایید.

 

بله این روزها متکدیان افغانی و پاکستانی در تبریز افزایش‌یافته‌اند و  سال گذشته، 42 نفر ازاین‌دست اتباع را جمع‌آوری کرده و با شناسایی آن‌ها و همکاری مسئولین مربوطه به اردوگاه آنان در شهر ورامین منتقل می‌کنیم تا ازآنجا به کشور خودشان بازگردند اما متأسفانه با بازگشت مجدد این افراد، معضلی جدی برای ما ایجاد می‌شود.

 

به نظر من حتماًدست‌های پشت پرده‌ای درصدد هستند این نفرات به تبریز آورده شوند و یکی از دوستانمانمی‌گفت که یک سمند سفید این نفرات را در مناطق مختلف شهر تقسیم می‌کند و بنده از طریق سایتتبریزبیدار،  از مردم عزیز شهر تبریز می‌خواهم به این متکدیان  کمک نکرده و در صورت مشاهده آنان، با شماره تلفن 04132330808 تماس حاصل نمایند.

 

نائبی موسسه حمایت از مستمندان تبریز

 

90درصد دریافتی ها صرف گروه هدف می شود 

از ساختار موسسه برایمان بگویید.

موسسه حمایت از مستمندان حدود 80 الی 90 نفر هیئت‌امنا دارد که آن‌هاهیئت‌مدیره را انتخاب می‌کنند و ما نیز مصوبات هیئت‌مدیره را اجرایی می‌کنیم. پذیرش‌های ما نیز همه‌روزه از 8 الی 10 صبح است که هرروز3 نفر از هیئت امنای ما به‌صورت چرخشی مسئول پذیرش هستند و بعد از پذیرش و تحقیقات محلی که آن‌ها هم امنا هستند نظر محقق به شورای مربوطه می‌رود و با بررسی پرونده فرد مربوطه، نظر خود را اعلامم می‌دارد که برای ماقابل‌اجرا است و پرداخت‌ها شکل می‌گیرد.

 

همه هیئت امنای ما خوشبختانه  پای‌کار هستند و این موضوع با مؤسسات مشابه دیگر اصلاًقابل‌مقایسه نیست. در ابتدای پیروزی انقلاب 80 درصدبودجه‌هایمؤسسات مشابه دولتی به گروه هدف می‌رفت و 20 درصد به پرسنل و کارکنان و امروز تا حدودی برعکس شده است اما مستمندان بدین شکل نیست و  شاید نهایتاً10 درصد هزینه پرسنل شود و اکثریت قریب به‌اتفاق کارکنان، بدون اخذ حقوق و مزایا وارد میدان خدمت شده و خودشان از تجار بازار هستند.

 

 

نحوه جمع‌آوریکمک‌های شما به چه شکلی است؟

اولین راه جمع‌آوریکمک‌های مردم، صندوق‌های صدقات در سطح شهر، هستند که در حدود 1000 عدد در خیابان‌هاو حدود 3 الی 4هزار صندوق در مغازه‌ها و منازل هستند نصبشده‌اند و راه دیگر جمع‌آوری از طریق لوح‌های یادبود است و همچنین روزانه از محل کمک‌های مردمی حدود 4 یا 5 گوسفند نیز قربانی شده و گوشت آن در اختیارخانواده‌های نیازمند قرار می‌گیرد.

 

1800 خانواده تحت پوشش کامل موسسه هستند

چه تعداد خانواده تحت پوشش موسسه شما قرار دارد؟

بر اساس آخرین آمار، حدود 1800 خانواده تحت پوشش موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز قرار دارند که خوشبختانه کمک ما  به آنان دو برابر سیستم دولتی است؛ حمایت مالی سیستم دولتی برای هر نفر 50هزار تومان با سقف مشخصی برای هر خانواده است که ما بدون هیچ سقفی، 100هزار تومان به نیازمندان کمک می‌کنیم.

علاوه بر این، کمک به دانش آموزان و دانشجویان، حل مشکل مسکن نیازمندان و پوشاک آنان، ازجمله اقداماتی است که همراه با اطعام هرروزه500 نفر افطاری و 500 نفری سحری در مکاه مبارک رمضان انجام می‌دهیم. تمام تلاش ما این است که این موسسه با کمک مردمی جلو رفته و با وابستگی به مردم، هیچ‌وقت از کمک‌های دولتی استفاده نکنیم و  همین امر رمز موفقیت ما است. خوشبختانه همه‌ساله بیلان کاری موسسه استخراج‌شده و همه اقدامات آن با شفافیت به‌پیشمی‌رود.

 

حدود 4هزار نفر تحت پوشش ما هستند که ماهانه ارزاق مربوطه را هم به خانواده‌های نیازمند خریده و تقدیممی‌کنیم که کمک زیادی به آن‌هاست که غیر از کمک مالی ما به آن خانواده، از این طریق حدود 250هزار تومان نیز در ماه به آن خانواده کمک غیرمالی صورت می‌گیرد.

 

ایجاد لوحهای مراسم شادی و تحریم با هدف کمک به تهیه جهیزیه نیازمندان

یکی از مواردی که از طرف موسسه شما مشاهده می‌شودایده‌های نو متناسب بازمان است. وجود لوح‌های یادبود مجالس ترحیم یا کمکهزینه‌هایلوازم‌خانگی برای چنین مجالسی نشانگر وجود فکر تازه و ایده نو توسط اتاق فکر موسسه حمایت از مستمندان است. کمی از نحوه شکل‌گیری این اقدامات برایمان بگویید.

این کارها عموماً فرهنگی هستند و وقتی همکاران ما مشاهده کردند که در مجالس ترحیم گل می‌خرند به این قضیه وارد شدند و با لوح‌های تسلیت و تبریک برای مراسمات گوناگون مردم را برای چنین کار خیری راغب کردند و با این هزینه‌ها برای خانواده‌های نیازمند جهیزیه تهیه می‌کنیم.

 

خط قرمز موسسه حمایت از مستمندان، آبروی خانواده های نیازمند است

ما بدون اینکه کسی متوجه شود هر هفته 10 الی 15 جهیزیه کامل برای نیازمندان می‌فرستیم که حتی همسایه وی نیز متوجه نمی‌شود، چراکه هدف اصلی ما رفع مشکل آن نیازمند و کسب رضایت خداوند است و هیچوقت اجازهنمی‌دهیم آبروی نیازمندی از بین رود. حتی اجازه نمی‌دهیم از مددجویانمان یک عکس گرفته شود، چراکه هدف اصلی این موسسه، کمک به خانواده‌های آبرومند است و خط قرمز موسسه حمایت از مستمندان، آبروی خانواده های نیازمند است

 

هفته گذشته  توسط یکی از خبرگزاری‌ها خبری مبنی بر کوه خوابی در تبریز منتشر شد و بلافاصله  یکی از مسئولین موسسه حمایت از مستمندان در گفت‌وگو با تبریزبیدار نسبت به این گزارش واکنش نشان داده و آن را خلاف واقع دانست. کمی از این اتفاق برایمان توضیح دهید.

بله. بلافاصله پس از این گزارش، ما مأمورین مربوطه را به محل اتفاق اعزام کردیم که تا قبل از رسیدن آنان، نیروی انتظامی آن زن و شوهر را جمع‌آوری کرده بود. اصلاً چنین موردی در تبریز مشاهده نشده و تعدادی از معتادان کهمی‌خواهندجلب‌توجه کنند این اقدام را انجام دادند که احتمال می‌دهم اقدامی هدایت‌شده باشد، چراکه اصلاً کوه خواب در تبریز وجود ندارد.

این‌یک معضل اجتماعی بزرگ است که برخی‌ها به سمت اعتیاد پیشرفته‌اند. اخیراً در باغ فرشته در منطقه باغ معروف، بنده تعدادی از معتادان زن را مشاهده کردم که دیدن آن صحنه‌هاواقعاًگریه‌آور بود و باید فکری اساسی کرد.

 

در بحث اشتغال‌زایی برای گروه هدف اقداماتی انجام داده‌اید تا دیگر نیازمند نباشند؟
ما اقدامات مختلف فرهنگی و اقتصادی همچون آموزش قرآن برای نیازمندان، معرفی فرزندان نیازمندان برای شاگردی در بازار انجام می‌دهیم و شاید به جرات گفت که شاید روزانه بین 5  الی 10 نفر از فرزندان نیازمندان را به بازاریان معرفی می‌کنیم تا سرکار بروند. حدود 5 سال قبل مسئول اداره کار و امور اجتماعی تبریز به بنده گفت که ما باید کنار برویم و کارها را شما بکنید، چراکه شما درزمینهاشتغال‌زایی از ما هم موفق‌تر عمل کرده‌اید.

 

نائبی موسسه حمایت از مستمندان تبریز

 


آیا بنا دارید در شهرها یا استان‌های دیگر نیز مؤسسات مشابهی را شکل دهید؟
عموماً از ارومیه و زنجان و قزوین و اردبیل و.... برای انتقال تجربیات به ما مراجعه می‌کنند اما اینکه خودمان نمایندگی در آن شهرها داشته باشیم، خیر بدین شکل نیست و شرعاً و قانونا مجاز به انجام چنین کاری نیستیم، چراکه مردمی که به ما پول می‌دهندباهدف کمک به نیازمندان شهرشان است و ما شرعاًنمی‌توانیم این پول را در شهر دیگری هزینه کنیم و حتی به روستاهای اطراف تبریز نیز ورود نکرده‌ایم تا مشکلی پیش نیاید و قانونا حوزه فعالیت ما شهر تبریز است.

 

بسیار متشکریم بابت حضور در این گفت‌وگو.
خواهش می‌کنم موفق باشد.

تبریز شهر بدون گدا

لبخند دوباره آسیب دیدگان از اعتیاد در کمپ رهایی کو ...

مستمندان تبریز: و به برقراری ارتباطات دوسویه و توسعه تعامل و همکاری ها در راستای ...

پایان داستان مردان چادری در تبریز!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به همت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، با ...

    موسسه در رسانه ها

    درآمد بالای متکدیان حرفه ای در وادی ...

    مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با اشار ...