جمعه 31 فروردين 1403

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز

موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز Tabriz Mostamandan Charity Institute
تاریخ : چهارشنبه 3 آبان 1396
کد 175

گدایان وارداتی

وصله گدایان خارجی بر چهره شهر بدون گدا

نصر: پدیده گدایان وارداتی در تبریز و حضور آنها در سر چهار راه ها، پشت چراغ قرمز و درب مغازه ها و چهره ناخوشایندی به شهر داده است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، کلانشهر تبریز در کنار افتخاراتی که آن را به 'شهر اولین ها' معروف کرده است، 'شهر بدون گدا' بودن را نیز به عنوان یکی از افتخارات غبطه برانگیز با خود یدک کشیده و از این حیث بر خود می بالد، اما چندی است که رویای شهر بدون گدا بودن در سایه هجوم گدایان رنگ می بازد.

نبودن گدا در تبریز به معنای نبود فقر و برخورداری از رفاه مطلق نیست، بلکه این شهر نیز همچون اقصی نقاط ایران با پدیده نیازمندان و افراد محروم مواجه است، اما وجود موسسه های خیریه متنوع معتبر و شناسنامه دار در تبریز و حمایت آنها از نیازمندان واقعی، چهره شهر را از وجود گدایان پاک کرده و مانع از شکستن حرمت افراد در جامعه شده است.
از آنجا که پدیده تکدی گری در متون دینی و آموزه های اسلامی هم امری پسندیده نیست و اولیا دین همواره مردم را از این کار بری کرده و به تلاش و کوشش برای کسب روزی حلال و امرار معاش دعوت نموده اند، رابطه تنگاتنگی با آبرو و حرمت افراد دارد، لذا نیازمندان واقعی با چهره ای آشکار کمتر به این کار مبادرت می ورزند.
این روزها در اکثر خیابان ها و حتی در جاده های برون شهری تبریز با گدایان زن کودک در بغل مواجه می شویم که از نظر وضعیت ظاهری اعم از نوع پوشش و رنگ و زبان نه تنها هیچ شباهتی به ساکنان منطقه ای ندارد، بلکه ایرانی بودن آنها نیز محل تشکیک است و گفته می شود از کشورهای همجوار از جمله پاکستان به این منطقه آورده شده اند.

**تلاش برای حفظ عنوان شهر بدون گدا
معاون موسسه مردم نهاد 'حمایت از مستمندان تبریز' با بیش از نیم قرن سابقه فعالیت، در خصوص متکدیان وارداتی به تبریز گفت: در طی سال جاری سه گروه از گدایان خارجی جمع آوری شده اند؛ 26 تبعه بلوچ پاکستان به صورت قاچاق برای مقاصد سود جویانه به تبریز آورده شده اند تا از احساسات مردم شریف سوءاستفاده و آنها را سر کیسه کنند.
عبدالله نائبی تاکید کرد: ای کاش مردم دلشان به حال این افراد نسوزد و ما را در جمع آوری متکدیان وارداتی یاری کنند، تا بتوانیم با کمک مردم همچنان عنوان ' شهر بدون گدا ' را حفظ کنیم.
مسئول جمع آوری متکدیان موسسه مردم نهاد حمایت از مستمندان تبریز نیز در خصوص گدایان وارداتی اظهار کرد: 26 تبعه بلوچ پاکستانی، 11 کودک و 12 زن به همراه 3 مرد از یک باند که در دسته هایی در سطح شهر تبریز به گدایی می پرداختند، با دستور قضایی پس از شناسایی از سطح شهر جمع آوری و به پلیس اتباع بیگانه برای باز گرداندن به کشور خودشان ( پاکستان) تحویل داده شدند.
حمید اصمعی با اشاره به نحوه جمع آوری این افراد گفت: متأسفانه این افراد توسط یک باند به کشور وارد و برای مقاصد سود جویانه از آنها بهره برداری می شود، علت افزایش این پدیده نیز احساسات و عواطف دلسوزانه مردم است و امیدواریم مردم تبریز با هوشیاری ریشه این گونه سود جویی ها را بخشکانند.
وی افزود: ما با شناسایی و اطلاع به مراجع قضایی با گرفتن دستور و حکم قضایی و همکاری تنگاتنگ با نیروی انتظامی و پلیس اتباع بیگانه، این افراد را شناسایی و جمع آوری می کنیم و سپس آنها را راهی تهران کرده و به پلیس اتباع بیگانه تحویل می دهیم.
اصمعی ادامه داد: ما با تمام توان جلوی این متکدیان وارداتی می ایستیم و نمی گذاریم تا نام 'شهر بدون گدا' از تبریز گرفته شود و از مردم عاجزانه تقاضا داریم به این افراد کمک نکنند.
وی خاطر نشان کرد: ما همیشه حامی نیازمندان شهر خود بوده ایم و مردم می توانند پرونده ها و کارهایی را که انجام داده ایم، ببینند و یقین داشته باشند که ما برای حفظ کرامت انسانی مردم و شهروندان نیازمند تبریز تلاش می کنیم، اما جلوی این گدایان وارداتی نیز محکم ایستاده ایم و نمی گذاریم وجهه شهرمان را خراب کنند.

** پدیده گدایی و فقر زاییده فقر فرهنگی
مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی نیز با تائید وجود گدایان خارجی و غیر ایرانی در تبریز اظهار کرد: فقر ماهیت پیچیده ای دارد که علت اصلی آن فقر فرهنگی است.
محمد کلامی با بیان اینکه ابتدا باید منشا و علل ایجاد فقر را بررسی کنیم، افزود: یک نوع فقر که به دلیل نداشتن تمکن مالی است که می توان با حمایت مالی و وام دادن آن را تا حدودی برطرف کرد، اما فقرهایی که زاییده عواملی چون طلاق، اعتیاد و بزه است، ریشه در فقر فرهنگی خانواده ها دارد.
وی با بیان اینکه آنچه که امروزه در شهرها می بینیم، مولود فقر فرهنگی است نه مالی، گفت: تا دیروز فقط فقیر مالی داشتیم اما الان یک معتاد به سادگی به خیابان آمده و جلوی همه دست دراز می کند و با این کار چهره شهر به سمت معتادان متجاهر کشیده می شود.
مدیرکل کمیته امداد استان با اشاره به اینکه در مبارزه با پدیده گدایی و فقر برخورد سلبی جوابگو نیست، خاطرنشان کرد: باید به صورت ریشه ای و فرهنگی با این پدیده برخورد کرد.
کلامی با ذکر اینکه خانواده هایی که بدون پشتوانه مالی هشت فرزند به دنیا آورده و بعدا از آنها برای گدایی استفاده می کنند، افزود: امروزه گدایان بیشتر دچار فقر فرهنگی هستند.
کلامی در مورد رواج گدایی نیز گفت: این امر بیشتر ناشی از فرهنگ راحت طلبی و رشد سریع است؛ برای بعضی افراد هنجارها و ارزش های اجتماعی مهم نیست بلکه مهم این است که سریع رشد کنند و به همین جهت گدایی را به عنوان یک شغل با درآمد خوب انتخاب می کنند.
وی همچنین در مورد رواج گدایان خارجی در شهر تبریز نیز خاطرنشان کرد: این مساله هم ناشی از فقر فرهنگی مردم است که به دلیل نداشتن آگاهی و صرفا به خاطر ترحم خیلی راحت به این افراد اعتماد می کنند.
به گزارش ایرنا، در نهایت می توان گفت برخورد با پدیده گدایی علاوه بر ایجاد موسسات خیریه و انجمن های حمایتی مردمی و شناسایی نیازمندان واقعی و معرفی به این موسسات، از بعد فرهنگی نیز نیازمند آموزش شهروندان و کار فرهنگی است.

انتهای پیام/

تبریز شهر بدون گدا

لبخند دوباره آسیب دیدگان از اعتیاد در کمپ رهایی کو ...

مستمندان تبریز: و به برقراری ارتباطات دوسویه و توسعه تعامل و همکاری ها در راستای ...

پایان داستان مردان چادری در تبریز!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، به همت موسسه خیریه حمایت از مستمندان تبریز، با ...

    موسسه در رسانه ها

    درآمد بالای متکدیان حرفه ای در وادی ...

    مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری تبریز با اشار ...